ERIC BAINBRIDGE

Eric Bainbridge
Solo Show

Opening 27 aprile ore 18-21

Monitor è lieta di presentare la prima mostra personale a Roma di Eric Bainbridge (Consett, Durham, Regno Unito, 1955), artista con il quale la galleria ha iniziato una collaborazione lo scorso anno. Eric Bainbridge, fin dall’inizio della sua carriera negli anni ’80, è stato considerato un artista molto influente per la più giovane generazione di scultori Britannici, grazie alle celebri opere composte da assemblaggi giocosi di forme ispirate alla vita di ogni giorno. Nel corso degli anni ’80 e ’90 l’artista inglese ha partecipato ad importanti mostre collettive come la Biennale di Venezia nel 1986 e 1990, “Material Culture” presso la Hayward Gallery, Londra e ha avuto delle mostre personali in tutto il mondo come ”View Points” presso The Walker Art Centre di Minneapolis, “Eric Bainbridge” presso The ICA, Boston, “Style, Space, Elegance” presso The Stedelijk Museum di Amsterdam. Bainbridge è stato incluso nella mostra “Modern British Sculpture” alla Royal Academy di Londra – la più importante mostra sulla scultura moderna inglese degli ultimi anni, curata da Penelope Curtis e Keith Wilson. I suoi lavori pur nascendo dalla rivisitazione e dall’assemblaggio di oggetti di uso comune – alle volte sconfinanti nel kitsch – raccontano universi complessi e articolati, offrendo allo spettatore un’ambiguità e una dualità che non ammettono una sola chiave di lettura.
Dalle sculture ricoperte di pelliccia sintetica, fino alle installazioni in metallo e in altri materiali da bricolage, Bainbridge, ricontestualizzando i principi del Modernismo, ha dato risonanza a forme e oggetti di uso quotidiano, manipolandoli con ironia e trasformandoli in oggetti ‘infinitamente misteriosi’.
L’opera di Bainbridge, artista interessato alla condizione della modernità tout court, si è evoluta nell’arco di 30 anni incorporando sempre nuovi tipi di media, trovando nuove soluzioni e distinguendosi per la profonda riflessione sull’arte come parte di un fenomeno culturale ben più ampio.
Eric Bainbridge ha sviluppato non solo una vasta pratica scultorea, ma si è dedicato ad esplorare differenti forme espressive -collage, disegno, video, fotografia- utilizzando l’arte come un mezzo in continua espansione, capace di incorporare i continui cambiamenti della società.
Oltre ad un sostanzioso corpo di sculture, la mostra presenterà una selezione di collage e disegni dell’artista.
I collage, realizzati utilizzando riviste di moda patinate, propongono la ricostruzione di una realtà che si muove tra l’ilare e l’allarmante. Sfidando la stampa digitale, attraverso la tecnica del copia e incolla ‘vecchio stile’, Bainbridge crea una nuova relazione tra il soggetto oramai astratto dal suo contesto originale e il messaggio pubblicitario, producendo delle nuove icone, come anche delle forme globulari che sembrano fluttuare nello spazio. I disegni, schizzi preliminari per potenziali sculture, elenchi, note e disegni di osservazione di oggetti di uso quotidiano e personaggi della cultura pop, compongono un lessico e motivi che, contrariamente alla loro natura, sembrano voler operare una decostruzione del mondo reale.

Mostra fino al 17 giugno


Eric Bainbridge
Solo Show

Opening April 27th
6-9 pm

Monitor is pleased to announce the first Eric Bainbridge’s solo exhibition in Rome, with whom the gallery started to collaborate a year ago. From the beginning of his career in the 1980s, Bainbridge (Consett, Durham, UK, 1955), has been considered an influential figure for the younger generation of British sculptors thanks to his celebrated works made up of playful assemblages inspired by everyday objects.
In the 1980s and 1990s, the British artist exhibited in significant group shows such as at the Venice Biennale in 1986 and 1990, “Material Culture” at the Hayward Gallery, London, and in international solo shows such as “View Points” at the Walker Art Center, Minneapolis,“Eric Baingbridge” at The ICA, Boston, and “Style, Space, Elegance” at the Stedelijk Museum, Amsterdam. Bainbridge was included in “Modern British Sculpture” at the Royal Academy, London – the most significant exhibition on British Sculpture in recent years, curated by Penelope Curtis and Keith Wilson.
Although borne from the reconsideration and assemblage of found and commonplace objects, often bordering on kitsch, Bainbridge’s work investigates complex and articulated worlds, offering the viewer an ambiguity and duality which resist a single interpretation.
From sculptures covered in synthetic fur, to installations in metal and other DIY building supplies, Bainbridge gives resonance to everyday objects, by re-contextualising Modernist principles, manipulating them with irony and transforming them into ‘infinitely mysterious’ objects.
As an artist interested in the modern-day condition above everything else, his work has evolved over the past thirty years by continuously incorporating new media, seeking new solutions and distinguishing itself for its deep reflection on art as part of a wider cultural phenomenon. Bainbridge has not only evolved an extensive sculptural practice, but has also dedicated himself to exploring different forms of expressions – collage, drawing, video, photography – by employing art as a tool in perpetual expansion, capable of incorporating the constant changes of society. In addition to a substantial group of sculptures, the exhibition will present a selection of the artist’s collages and drawings. Made from glossy magazine covers, the collages propose a reconstruction of a reality which moves between the hilarious and the alarming. Challenging digital prints by employing the traditional ‘copy and paste’ technique, Bainbridge has created a new relationship between the subject now abstracted from its original context and the advertising message, producing new icons, even as globular forms which appear to float in space. The drawings, preliminary sketches of potential sculptures, lists, notes and drawings of everyday objects and cultural pop icons, create a language and motifs which, contrary to their nature, appear to want to deconstruct the real world.

Until June 17th


Eric Bainbridge

Eric Bainbridge (Consett, Durham, UK, 1955)

Selected solo shows: 2017 Solo Show, Monitor, Rome; 2016 Potholes, Northern Gallery for Contemporary Art, Sunderland, UK-Workplace, London UK 2014 Eric Bainbridge-Late 90’s Constructions, Workplace London, UK; 2012 Eric Bainbridge Steel Sculptures, Camden Arts Centre, London, UK; 2009 Supercollage, Salvatore Caroline Ala Gallery, Milan, IT; 2000 Works on paper, Hartlepool Art Gallery, UK; 1995 Eric Bainbridge Sculptures, Royal Festival Hall, London, UK; 1992 Eric Bainbridge, Pittsburg Centre for the Arts, Pittsburg, USA; Style, Space, Elegance, The Stedelijk Museum, Amsterdam, NL; 1987 Eric Bainbridge, ICA, Boston, USA; Holemasters, Salvatore Ala Gallery, New York; 1986 View Points, Walker Arts Centre, Minneapolis, USA.

Selected group shows: 2017 AFTERMIETER, Haus Mödrath – Räume für Kunst, Kerpen, Germany; 2016 good things come…The Gallery, Plymouth College of Art, Plymouth, UK, Corale, curated by Monitor, P420 and Spazio A, Frigoriferi Milanesi, Milan, IT; 2015 Works on Paper by Sculptors, The Royal Academy of Arts, London, UK; 2013 Sleeper, Workplace, London, UK; 2010 Facon, Plads & Kulør (Shape, Space and Colour), RUNDETAARN, Copenhagen, DK; 2006 Monologue/Dialogue, Bangkok University Gallery, Bangkok; 2003 Glad That Things Don’t Talk, Irish Museum of Modern Art, Dublin, IR; 2001 New Generationns – Sculpture in Britain 1951 – 2000, Leeds City Art Gallery, UK; 1997 Material Culture, Hayward Gallery, London, UK; 1996 Whitechapel Open, Whitechapel Gallery, London, UK; 1994 L’Orizzonte: Da Chagall a Picasso da Pollock a Cragg – Masterpieces from the Stadelijk Museum, Amsterdam, Castello di Rivoli, Turin, IT; 1990 Aperto ’90, Venice Biennal, IT; 1986 Arte e Alchimia, Venice Biennal, IT; 1985 Trigon ’85, Steirischer Herbst, Neue Galerie Graz, Kunstlerhaus Graz, AU.