Ian Tweedy

My Neighbors The Von Stauffenbergs

30 novembre 2013 – 15 febbraio 2014

Monitor è lieta di presentare la terza mostra personale del pittore americano Ian Tweedy negli spazi di Palazzo Sforza Cesarini.
My Neighbors The Von Stauffenbergs è una mostra asciutta, calibrata, che costituisce un passo importante nel percorso dell’artista. Essa combina diversi elementi, tra cui la caduta del muro di Berlino, gli esordi della cultura graffitista e la personale esperienza di Tweedy, vissuto per diverso tempo negli anni ’80 accanto alla abitazione della nota famiglia tedesca Von Stauffenbergs a Berlino.
Mutuando le dimensioni monumentali dalla pittura di genere storico, Tweedy esporrà in una delle due ampie sale della galleria tre quadri di grandi dimensioni che verranno affiancati, quasi specularmente nella seconda sala, da una serie di dipinti su carte prese da riviste tedesche dei tardi anni ’80 da sempre parte della personale collezione dell’artista.
I tre dipinti dal titolo Fragment Kit (Aftermath of the 20th July Plot) I, II III, trovano ispirazione in una fotografia d’epoca scattata il giorno dopo il fallimentare tentativo da parte dei servizi segreti tedeschi e del colonnello Von Stauffenbergs di assassinare Hitler, facendo detonare una bomba nel famoso quartier generale Wolfs Layr, in Polonia.
Si tratta di dipinti scuri, dai toni forti, quasi crudi nel loro genere cui fanno da contraltare, delicatamente, le piccole e preziose carte che vedono ritratta una giovane donna dai capelli scuri mentre si appresta a truccarsi, passo dopo passo, trasformandosi via via in una donna molto più anziana.
La famiglia dell’artista ha avuto nel corso del soggiorno berlinese, solamente alcuni sporadici incontri con i Von Stauffenbergs, al punto che Tweedy non ricorda assolutamente le fattezze della donna -nonostante la sua presenza aleggiasse nelle conversazioni del tempo ed acquisisse di volta in volta un crescente alone di mito. Proprio per questo, come nell’atto di ripercorrere una trama, l’artista ritrae sotto le sue sembianze volti di attrici dell’epoca, quasi cercando di colmare il vuoto di quella mancata memoria.
In questi lavori, la Contessa rimane naturalmente avvolta in una luce di mistero e mai realmente ritratta mentre il tempo scandisce il suo corso, come nelle pieghe del volto e nelle crepe del muro di fondo, dietro di lei. Allo stesso tempo al progressivo invecchiarsi della donna la Storia risponde: un muro viene fatto cadere ed una nuova generazione culturale vede la luce.
I dipinti, facendo uso della storia della celebre famiglia tedesca, rivelano in realtà l’ambiguità della relazione tra l’artista e la sua vita in Germania.
Con questa mostra, Tweedy rende propria la rivalutazione del quadro di Storia, operando dopo l’avvenimento del fatto stesso, rintracciandone però gli indizi e gli accadimenti, come un detective sulla scena di un crimine.
La storia, è così osservata per frammenti, dati parziali e non uniformi che -pur non essendo importanti nella singola individualità – confluiscono poi nella totalità dell’affresco, realizzato come una sorta di KIT fai da te, adoperato però in modo assolutamente personale e privato.

Ian Tweedy

 Ian Tweedy (Hahn, Germania, 1982 vive e lavora a New York).

Solo shows: 2013: N Dash / Ian Tweedy, The Arts Club, London, UK; A Line describing the surface, Museion, Bolzano, Italy; 2012: A Long Story, Untitled, New York; 2011: Retracing my steps, Painting Performance, Complesso Santo Spirito in Sassia, Rome, (IT). Curated by Ludovico Pratesi and Valentina Ciarallo; Debris, Monitor, Rome 2009: ‘70 Zeppelins’, EX3 Centro per l’Arte Contemporaneo, Firenze, a cura di Lorenzo Giusti; ‘Without a Glimmer of Remorse’, Monitor Gallery, Roma; 2008: ‘I’ll Meet You at the Rendezvous’, GAMeC – Galleria d’Arte Moderna e Contemporanea, Bergamo, a cura di Alessandro Rabottini. Group Shows: 2013: Le Ragioni della Pittura. Esiti e prospettive di un medium, curated by Laura Cherubini and Eugenio Viola, Palazzo De Sanctis, Castelbasso, (IT); 2012: The Giuliana and Tommaso Setari Collection, behind closed doors again, La Maison Rouge, Paris, 2011: Summer Show, Galerie Diana Stigter, Amsterdam, Netherlands; Art works, Deutsche Bank Collection Group Head Office, Frankfurt, (GE); Wallpaperism, Motel Campo, curated by Nick Oberthaler, Geneva, Switzerland; COSA FA LA MIA ANIMA MENTRE STO LAVORANDO? Curated by Francesca Pasini and Angela Vettese, The Consolandi Collection, MAGA Museum, Varese, (IT); 2010: VideoREPORT ITALIA 2008_09,Galleria Comunale d’arte Contemporanea di Monfalcone, Monfalcone. Curated by Andrea Bruciati; Il Museo Privato. La passione per l’arte contemporaneo nelle collezioni Bergamasche, GAMeC, Bergamo. Curated by Giancinto di Pietrantonio; ‘21 x 21 – Twenty one artists for the 21st Century’, Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Torino; 2009: ‘No Soul for Sale’, A Festival of Independents, Perfomance for Mousse Magazine, X Initiative, New York, a cura di Cecilia Alemani; ‘Usages de Document’, Centre Culturel Suisse à Paris, Parigi; ‘IMO3 – L’Immagine Sottile’, Galleria Comunale Di Monfalcone (GO), a cura di Andrea Bruciati; 2008: ‘50 Moons of Saturn’, Triennale di Torino, Castello di Rivoli (TO), a cura di Daniel Birnbaum; 2007: Der Prozess, Prague Biennale 3, Prague a cura di Marco Scotini; Cities from Below, Fondazione Teseco, Pisa, a cura di Marco Scotini; 2006 ‘Un lavoro fatto ad arte’, Palazzo Te, Mantova, a cura di Veronica Pirola.


ENGLISH VERSION

Ian Tweedy

My Neighbors The Von Stauffenbergs

November 30th 2013 – February 15th 2014

Monitor is particularly proud to announce the opening of its third solo show devoted to American artist Ian Tweedy to be held at its Palazzo Sforza Cesarini venue.
My Neighbors The Von Stauffenbergs is an essential, measured project that marks an important moment in this artist’s development, combining diverse elements such as the fall of the Berlin Wall, the dawning of graphitist culture and Tweedy’s personal experience, which in the 1980s included a spell living in Berlin next door to the residence of the well-known Von Stauffenberg family.
In a derivation of the grand scale historical genre canvases, one of the gallery’s two spacious main rooms will be occupied by three of Tweedy’s large-scale pictures, which in the second room will be counterbalanced by a series of paintings on pages taken from late-1980s German periodicals that have been in the artist’s personal collection up until now.
The three large-scale pictures, entitled Fragment Kit (Aftermath of the 20th July Plot) I, II, III, are all inspired by a photograph taken the day after the failed assassination attempt on Hitler’s life engineered by the German secret services and Colonel Von Stauffenberg, in which a bomb was detonated inside the famous Wolf’s Lair headquarters in Poland.
The dark, strong, arguably even crude tintas of the pictures, find a delicate contrast in the small, precious paintings on paper in the other room, which feature a dark-haired young woman in various stages of her make-up as she progressively transforms into a much older woman.
During their Berlin years Tweedy’s family had only a few sporadic encounters with the Von Stauffenbergs, and in fact the artist has no recollection of what Countess Von Stauffenberg actually looked like. Her frequent mention in family conversations instead gradually generated an aura of myth around her persona. For this reason, in his account of her Tweedy has replaced her face with those of actresses from the period – as if to fill in the missing sections in his own memory.
The figure of the real countess in these works clearly remains shrouded in mystery, as the passage of time is traced – in the progression of wrinkles across her face and the cracks in the wall behind her – without really portraying her. History instead appears to echo the progressive ageing of the woman as a wall is broken down and a new cultural generation is born.
Through the history of this illustrious German family the paintings in fact highlight the ambivalent attitude that the artist has towards his time spent in the country. In this show Tweedy offers his own interpretation of the historical genre painting, operating after the event in question whilst following clues and events in the manner of a detective investigating a crime scene. We are thus provided with a fragmented, partial and non-uniform version of the facts, irrelevant if taken singularly but forming a greater tapestry when taken as a whole – a do-it-yourself investigation ‘kit’ that has been deployed in an utterly personal and private manner.

Ian Tweedy

Ian Tweedy (Hahn, Germany, 1982, lives and works in New York).
Solo shows: 2013: N Dash / Ian Tweedy, The Arts Club, London, UK; A Line describing the surface, Museion, Bolzano, Italy; 2012: A Long Story, Untitled, New York; 2011: Retracing my steps, Painting Performance, Complesso Santo Spirito in Sassia, Rome, curated by Ludovico Pratesi and Valentina Ciarallo; Debris, Monitor, Rome 2009: ‘70 Zeppelins’, EX3 Centro per l’Arte Contemporaneo, Florence, curated by Lorenzo Giusti; ‘Without a Glimmer of Remorse’, Monitor Gallery, Rome; 2008: ‘I’ll Meet You at the Rendezvous’, GAMeC – Galleria d’Arte Moderna e Contemporanea, Bergamo, curated by Alessandro Rabottini.
Group Shows: 2013: Le Ragioni della Pittura. Esiti e prospettive di un medium, curated by Laura Cherubini and Eugenio Viola, Palazzo De Sanctis, Castelbasso; 2012: The Giuliana and Tommaso Setari Collection, behind closed doors again, La Maison Rouge, Paris, 2011: Summer Show, Galerie Diana Stigter, Amsterdam, Netherlands; Art works, Deutsche Bank Collection Group Head Office, Frankfurt; Wallpaperism, Motel Campo, curated by Nick Oberthaler, Geneva; COSA FA LA MIA ANIMA MENTRE STO LAVORANDO? Curated by Francesca Pasini and Angela Vettese, The Consolandi Collection, MAGA Museum, Varese; 2010: VideoREPORT ITALIA 2008_09, Galleria Comunale d’arte Contemporanea di Monfalcone, curated by Andrea Bruciati; Il Museo Privato. La passione per l’arte contemporaneo nelle collezioni Bergamasche, GAMeC, Bergamo, curated by Giancinto di Pietrantonio; ‘21 x 21 – Twenty one artists for the 21st Century’, Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Turin; 2009: ‘No Soul for Sale’, A Festival of Independents, Performance for Mousse Magazine, X Initiative, New York, curated by Cecilia Alemani; ‘Usages de Document’, Centre Culturel Suisse à Paris, Paris; ‘IMO3 – L’Immagine Sottile’, Galleria Comunale Di Monfalcone (GO), curated by Andrea Bruciati; 2008: ‘50 Moons of Saturn’, Triennale di Torino, Castello di Rivoli (TO), curated by Daniel Birnbaum; 2007: Der Prozess, Prague Biennale 3, Prague curated by Marco Scotini; Cities from Below, Fondazione Teseco, Pisa, curated by Marco Scotini; 2006 ‘Un lavoro fatto ad arte’, Palazzo Te, Mantua, curated by Veronica Pirola.