primeira desordem | THE KIDS ARE ALRIGHT

 

Inauguração 23 de setembro
Até 29 de outubro

 

Interview with primeira desordem | ENG

Interview with primeira desordem | PT

 

Ora mais politizado ou mais descomprometido, ora mais sério ou mais jocoso, o humor e os mecanismos da sua activação têm conduzido a prática dos primeira desordem como horizonte de chegada, mas igualmente como território de partida. Em tudo o que isso lhes serve como arma, ferramenta ou território de acção, o que interessa a esta dupla, formada por Hugo Gomes e João Marques, é justamente a ininterrupta possibilidade de que um estado de espírito venha a ser alterado. Não só, logicamente, o daqueles que vêem e interagem com a suas obras, mas, de forma mais determinante — porque naturalmente a primeira —, o espírito dos materiais, dos objectos e das imagens que trabalham. Se há aí uma performatividade potente — de gestos, escalas, produtividades e relações —, esta surge justamente como revelação de uma zona liminar, ambígua, indecidida, ou mesmo, ainda, não anteriormente imaginada, que no trabalho destes artistas se actualiza de forma prismática e multidisciplinar, visando contrariar expectativas previamente estabilizadas, hierarquias, significados, posições fixas e representações de toda a ordem e natureza.

 

Ainda assim, para que tudo isso possa ser efectivamente eficaz — ou seja, para que possam ser accionados os triggers que estes artistas constroem de modo a serem imediatos, sem que, contudo, sejam demasiado explícitos —, se o humor é a sua matéria operativa, o crime é o seu método preferencial. Há sempre algo que é roubado, subtraído, defraudado, e que escapa sorrateiramente nos pequenos lapsos distraídos de toda e qualquer malha de controlo: sejam as nossas malhas subjectivas, sejam as da realidade material ou sejam as dos sistemas da História [de todas as suas produções sociais, políticas, culturais, económicas].

 

Sabemos, porém, que o melhor ladrão é aquele que conhece na perfeição o lugar que invade, que estuda os hábitos das suas vítimas e que guarda mentalmente o mapa com todas as passagens secretas de forma a mover-se agilmente pelos espaços. Em tudo isso o Hugo e o João são exímios. Conhecem bem os códigos de todos os alarmes metafóricos que guardam os objectos da sua atenção: sabem como lhes cortar cirurgicamente as ligações. É a partir daí que o crime acontece, e que, ao ser cometido, instaura — como já seria de prever —, uma pequena, grande, desordem. O nome desta dupla de artistas não é, por isso, casual: ilustra toda a sua poética de reordenação de uma desordem em acção que pressiona e desestabiliza toda a ordem previamente instituída. Modificando-a com novas ligações. Em maior ou menor número.

 

The Kids Are Alright, projecto que agora apresentam na Monitor, não poderia estar mais em linha com todas essas condições que fazem dos primeira desordem um nome já identificável pelo seu estilo particular, embora radicado numa multiplicidade expressiva e na diversidade de meios utilizados. Nesta exposição o humor está, por isso, presente de forma tão evidente como subtilmente estão os crimes que para aqui foram deliberadamente orquestrados. Como não esboçar um sorriso ou soltar uma gargalhada [cúmplice?] ao olharmos para estas figuras? Fantasminhas brincalhões, stickmen desengonçados, falos e espingardas que escorrem… Personagens de chapéu e dentes afiados, sorridentes ou desgrenhadas, ou mesmo ainda a fumar um “cigarrinho mágico”… Como não achar também graça aos títulos que as nomeiam ? Punx Not Dead (Zona i), Teenage Mutant Ninja Mushroom, Legalize Alverca… O vocabulário roça o slang, a gíria, as expressões populares, deixando assim pressentir que tipo de crime está aqui, portanto, em causa. É que estas imagens não são originalmente nem do Hugo, nem do João. São desenhos, graffitis, rabiscos anónimos encontrados em paredes, muros, postes e colunas das mais variadas zonas da Grande Lisboa. Decalcados pela dupla de forma a entrarem num certo processo de colecionismo, foram posteriormente transformados nesta espécie de altos-relevos, objectos tridimensionais, esculturas, que questionam tanto valores de autoria, quanto representações identitárias, lógicas de pertença ou linearidades temporais. A ambiguidade de todo o projecto começa aí, e começa também, nesta apresentação em contexto expositivo, no seu aparentemente enigmático título.

 

Escrita em 1965 por Peter Townshend dos The Who — essa icónica banda britânica —, The Kids Are Alright é o nome de uma música que foi hino para a subcultura Mod londrina, composta por uma juventude de classe média que, na década de 60, estando já a situação pós-guerra estabilizada e vendo-se, literalmente, “com dinheiro no bolso”, praticavam um estilo de vida boémio, guiados por um especial apreço à moda e à música, aos cafés nocturnos, à vida cosmopolita e a tudo aquilo que era considerado moderno.

 

Contudo, alguém de cabelo bem penteado, fato à medida e óculos escuros, a andar de Vespa enquanto cantarola “the kids are alright”, é imagem que não associaríamos imediatamente aos autores-primeiros das figuras que agora vemos perante nós. O João e o Hugo criam aqui uma irónica e paradoxal fricção: social, provavelmente política, sem dúvida cultural. É certo que o resgate destas figuras e desenhos não deixa de ter um certo sentido de homenagem a todos esses artistas que nunca o quiseram ser: indivíduos que nunca conheceremos e que terão vindo certamente de diferentes tempos, gerações e backgrounds sociais. Ainda assim, todas estas obras afirmam-se, acima de tudo, como momentos de implicada atenção àquilo que fica à margem, àquilo que é produzido numa zona de difusa claridade, contrário às boas práticas e aos comportamentos arregimentados, rebelde a um centro — qualquer centro — de hegemonia, mobilização, normatividade e poder.

 

Completamente brancas, e assim quase não se distinguindo das paredes das quais se recortam para avançarem sobre nós, todas estas figuras são os fantasmas, ao mesmo tempo paródicos e moribundos, que a História sempre deixou para trás e que sempre fizemos por não encarar, por não integrar, por não reconciliar. Talvez venham agora, do interior de todos esses tempos suspensos e aqui sobrepostos, dizer que estão bem, que ficaram bem, que está tudo bem. Sabemos, no entanto, bem no fundo, que isso será altamente improvável.

 

David Revés

 

______________________________

 

ENG

 

The Kids Are Alright

 

Opening 23rd of September

Up until 29th of October

 

Humour and the mechanisms that activate it guide the practice of primeira desordem, as both their final horizon and as their starting point – encompassing various forms, whether more politicised or uncompromising, serious or playful. If humour can be used as a weapon, tool or field of action, this duo (composed of Hugo Gomes and João Marques) is interested in precisely the possibility of altering a state of mind through their artistic interventions. This alteration takes place not only within those who see and interact with their work, but more importantly within the spirit of the materials, objects and images they work with. If, in their practice, there is a powerful performativity (of gestures, scales, productivities and relations), it emerges as the revelation of a liminal, ambiguous, and previously unimagined zone, actualised in a prismatic and multidisciplinary way within the artist’s works, aiming to contradict previously stabilised expectations, hierarchies, meanings, fixed positions and representations of all kinds and natures.

 

Even so, for all this to be effectively accomplished – for the triggers that these artists construct to be immediate without being explicitly evident – if humour is their operative matter, crime is their preferred method. There is always something that is stolen, subtracted, defrauded, and that sneaks out in the small, distracted loopholes implicit within every form of control: either our subjective mechanisms of material reality or those of the systems of History [in all its social, political, cultural, economic productions and incarnations].

 

We know, however, that the best thief is the one who knows perfectly the place he is invading, who studies the habits of his victims and mentally keeps a map with all the secret passages so as to move smoothly through these spaces. Hugo and João are excellent in all these aspects. They have memorised the codes of the metaphorical alarms that guard the objects of our attention, and they know how to surgically sever these connections. This is when the crime happens, and when it is committed, it instigates – as you might expect – a small, big, disorder. The naming of this duo of artists as ‘primeira desordem’ (in English ‘first disorder’) is therefore not casual: it encapsulates all of their poetics: reordering a disorder in action that presses and destabilises the previously instituted order – modifying it with new connections, in greater or lesser numbers.

 

The Kids Are Alright, their new project presented at Monitor Lisbon, could not be more in line with all those conditions that make primeira desordem a name already identifiable by a particular style, rooted in a multiplicity of languages and in a wide range of mediums. In this exhibition humour is therefore both evident and subtle, mirroring the crimes that have been deliberately orchestrated for it. How can one not smile or laugh when looking at these figures? Playful little ghosts, wonky stickmen, phalluses and dripping rifles… Characters with hats and sharp teeth, smiling or grinning, or even smoking a “magic cigarette”… How can you not find the titles that name them funny? Punx Not Dead (Zona i), Teenage Mutant Ninja Mushroom, Legalize Alverca… The vocabulary touches slang and popular expressions, allowing us to sense what kind of crime is being committed.

 

The fact is that these images are not originally from Hugo or João. They are reappropriated drawings, graffiti, anonymous scribblings found on walls, posts and columns from the most varied areas of Lisbon. The duo started collecting these drawings by re-tracing them, and later on transformed them into these kind of high-reliefs, three-dimensional objects, sculptures, that question not only authorship, but also identity and its representations, feelings of belonging or linearities of time. The ambiguity of the whole project begins there, in its presentation within an exhibition context, and with its apparently enigmatic title.

 

The Kids Are Alright, written in 1965 by Peter Townshend of The Who (that iconic English band), was an anthem for London’s Mod subculture that was composed of middle-class youth who, in the 1960s, coming of age in tandem with the post-war economic boom were stabilised and literally had “money in their pockets”. They practised a bohemian lifestyle, guided by a special appreciation for fashion, music, nightclubs, cosmopolitan life and everything that was considered modern.

 

However, the distinctive image of someone with well combed hair, tailored suit and sunglasses, riding a Vespa while singing “the kids are alright”, is a vision we would not immediately associate with the authors of the figures we now see before us. João and Hugo create an ironic and paradoxical friction: social, probably political, no doubt cultural. It is true that the rescue and repurposing of these figures and drawings is not without a certain sense of homage to all those artists who never wanted to become one: individuals we will never meet and who will certainly have come from different times, generations and social backgrounds. Even so, all these works assert themselves, above all, as moments of implicit attention to that which remains on the fringes, to that which is produced in a zone of diffuse clarity, contrary to good practices and regimented behaviour, rebellious against a centre – any centre – of hegemony, mobilisation, normativity and power.

 

These figures, in their complete whiteness, become almost indistinguishable from the walls from which they were themselves cut from in order to advance on us. All these figures are the ghosts, parodic and moribund, that history has always left behind and that we have always failed to face, to integrate, to reconcile. Perhaps they will come now, from inside all those suspended times, superimposed within this gallery space, to say that they are all right, that they were all right, that everything is all right. We know, however, deep down, that this will be highly unlikely.

 

David Revés