Rä Di Martino

Rä di Martino – Solo show

Opening April 4th 2005 at 6,30 p.m.

Monitor video&contemporary art is pleased to present the new video by artist Rä di Martino in her second one-person show in Rome.

With the sense of irony that distinguishes her work, from Between and not360 to cancan! , presented at this year’s Premio Furla, Rä di Martino offers us a cross-section of everyday life that is burdened from time to time with alienating contradictions and ambiguous situations, pushing the limits of normality.

Focused completely on a solitary figure who has totally abandoned himself to a desert and hostile panorama (the video was filmed in Death Valley in California), this strange docu-fiction shows the protagonist while he lives – or survives – performing strange quotidian gestures, interrupted with certain moments of clear madness.

One knows nothing about the man; his could be a conscious as much as an anomalous choice of isolation.

Everything is wrapped in mystery. What one does know, however, is that he is the absolute protagonist of a particular condition of life that one has now decided to document.

One sees him, therefore, winking to the video camera, brushing his teeth, talking to himself or to an improbable journalist.

The lens of the filmmaker pursues him while he dives among the dunes or engages in a surreal duel with an invisible gunman just out of some dusty saloon of the Far West.

Prisoner in the margins of an almost surreal microcosm, our protagonist chooses an unusual form of communication, exclusively speaking – or reciting – salient phrases of the celebrated Johnny Guitar, the unconventional western directed by Nicholas Ray in 1954.

Rä di Martino

Rä di Martino, born Rome 1975, lives in New York.

Her most recent exhibitions include:

– Tracce per un seminario, curated by Roberto Pinto and Giacinto di Pietrantonio, ViaFarini/Careof, Milan, 2005;
– Premio Furla 2005, curated by Chiara Bertola, Galleria Arte Moderna, Villa delle Rose, Bologna, 2005;
– Impakt, video art festival, Utrecht, 2004;
– All tomorrow’s parties, curated by Cecilia Canziani, The Yugoslav Biennial of Young Artists, Vrsac, Serbia and Montenegro, Galerijia Zvono, 2004;
– Fuori Uso 04, curated by Luca Beatrice, Pescara, 2004.
Catalogue and texts by Maria Rosa Sossai and Jimmie Durham


Rä di Martino – Solo show

Opening: 4 aprile 2005 ore 18,30

La galleria Monitor è lieta di presentare il nuovo lavoro video dell’artista Rä di Martino, alla sua seconda personale a Roma.

Con l’ironia che contraddistingue il suo lavoro, da Between a not360 per arrivare al cancan! presentato al Premio Furla 2005, Rä di Martino ci offre un altro inedito spaccato di vita quotidiana che si carica di volta in volta di stranianti contraddizioni e situazioni ambigue, al limite della normalità.

Totalmente incentrato sulla costruzione di un personaggio solitario, completamente abbandonato a sé stesso in un panorama desertico e ostile (il video è stato girato nella Death Valley in California) questo strano docu-fiction lo mostra mentre vive -o sopravvive- compiendo strani gesti di vita quotidiana, intervallati da alcuni momenti di lucida follia. Non si sa nulla di lui, la sua potrebbe anche essere una consapevole quanto anomala scelta di isolamento. Tutto è avvolto dal mistero. Ciò che si sa, invece, è che è protagonista assoluto di una particolare condizione di vita che ora qualcuno ha deciso di documentare. Eccolo dunque ammiccare alla telecamera, lavarsi i denti, parlare a se stesso o ad un improbabile giornalista. L’obiettivo del filmaker lo rincorre mentre si tuffa tra le dune o ingaggia un surreale duello con un invisibile pistolero uscito da qualche polveroso salone nel Far West. Prigioniero ai margini di un microcosmo quasi surreale, il nostro protagonista sceglie un’altrettanto insolita forma di comunicazione, parlando -o recitando- esclusivamente alcune frasi salienti del celebre Johnny Guitar, unconventional western del ’54 diretto da Nicholas Ray.

Rä di Martino

Rä di Martino, Roma 1975, vive a New York
Tra le sue recenti partecipazioni:
– Tracce di un seminario, a cura di Roberto Pinto, Giacinto di Pietrantonio, ViaFarini/Careof, Milano 2005;
– Premio Furla 2005, a cura di Chiara Bertola, Galleria Arte Moderna, Villa delle Rose, Bologna, 2005;
– Impakt, video art festival, Utrecht 2004;
– All tomorrow’s parties, a cura di Cecilia Canziani, The Yougoslav Biennal of Young Artists, Vrsac, Serbia e Montenegro, Galerijia Zvono, 2004;
– Fuori Uso 04, a cura di Luca Beatrice, Pescara.

Alla fine delle mostra verrà presentata una pubblicazione con testo critico di Maria Rosa Sossai e Jimmie Durham.